Hoofdpijn door medicijnen – Fysiotherapie Mol en de Groot Fysiotherapie Manuele Therapie – Terneuzen

Fysiotherapie Mol en de Groot Fysiotherapie Manuele Therapie

Header afbeelding

Adresgegevens

Axelsestraat 154
4537AS Terneuzen

Tel: 0115-612416
E-mail: info@fysiotherapiemol-degroot.nl

U bent weer welkom in onze praktijk !

Mits U natuurlijk niet verkouden of kortademig bent, U geen koorts heeft of U niet goed voelt.

Bij een bezoek is het volgende belangrijk:
– komt U a.u.b. alléén
– kom op tijd (we willen uw tijd in de wachtkamer beperkt houden)
– breng zo nodig voor eigen gebruik een badlaken en minstens 1 kleinere handdoek mee

Specialisaties

  • Algemene fysiotherapie
  • Manuele therapie
  • Geriatriefysiotherapie

Hoofdpijn door medicijnen

Medicatie-afhankelijke hoofdpijn / rebound hoofdpijn

Foto Medicatie-afhankelijke hoofdpijn / rebound hoofdpijn

Wanneer iemand minstens 15 dagen per maand hoofdpijn heeft en hiervoor frequent medicijnen inneemt, dan kan er sprake zijn van medicijnafhankelijke hoofdpijn.

Andere vormen van hoofdpijn zijn spanningshoofdpijn, migraine, clusterhoofdpijn en cervicogene hoofdpijn.

Beschrijving van de aandoening

Bij ernstige hoofdpijn ligt het voor de hand gebruik te maken van pijnstillers. Mensen die veel pijnstillers slikken en ze zelfs gaan gebruiken om te voorkomen dat de hoofdpijn terugkomt, hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van medicijnafhankelijke hoofdpijn. Men loopt het risico dat de hoofdpijn in stand wordt gehouden door de medicijnen. Hierdoor komt men in een vicieuze cirkel terecht, met (bijna) dagelijks optredende hoofdpijn.

Oorzaak en ontstaanswijze

Dagelijks gebruik van pijnstillers of middelen tegen migraine kan tot medicijnafhankelijke hoofdpijn leiden.

Klachten en verschijnselen

De hoofdpijn is chronisch aanwezig. De pijn kan bijna dagelijks aanwezig zijn en duurt de hele dag. Verder kunnen de klachten variëren, er is nog geen vast patroon bekend. Wanneer het medicijngebruik gestopt wordt, kan de hoofdpijn in sommige gevallen verergeren. Dit is vergelijkbaar met hoofdpijn die ontstaat na het gebruik van veel cafeïne dat in koffie en energiedrankjes zit.

Behandeling

Het medicijngebruik dient teruggedrongen te worden. Goede informatie aan de patiënt kan ervoor zorgen dat de klachten snel verminderen. De huisarts kan hierbij helpen.

Terug naar overzicht